Texastommeilua ja tytön twistausta

P ja I työstivät edityneiden ryhmän kanssa Texas Tommya ja sen variaatioita. Ensinnäkin whipistä Isabella otti ykkösen alle, kakkosen eteen, kolmosen alun eteen (ei taakse ristiin joka olisi siirtänyt pois linjalta) ja eteen ottaessaan rotatoi ylävartalon viejään. Jalalle päästyään (kolmonen) kääntyi. Eli mitään kääntävää ei tuohon kakkoselle tanssita.  Minusta westissä kakkonen oli sivuaskel ja siksi buugaritytöt ei ole tajunneet mun vientiä kun olen sitä yrittänyt jo kääntää.

Vitosella käsi selän taakse. Perustommissa kutosella tyttö kääntyy kättä alas viemällä. Normiwhipin ajoitus. Tässä kuviossa oli sisäänrakennettuna aloitus twistauksiin. Kun tyttö pyörii oikealle, kutosella jalan päällä spotissa täysi kierros ja samalla viejä vaihtaa vientikätensä oikeasta vasempaan ja tarjoaa näin tytölle mahdollisuutta spinnata yli niin että trippelin eka askeleella (7) on kääntynyt siten että polvet osoittaa oikealle, on tässä startteri twistauksiin. Kasilla tyttö twistaa viejästä katsottuna oikealle, tytöstä vasemmalle. Tässä myös viejän käsi on saman suuntaan kuin tytön polvet eli kasilla viejästä oikealle. Tästä tulee sitten twistausta niin että ykkösellä on taas samaan suuntaan kuin oli seiskallakin ja parillisella samaan kuin kasilla. Viejän käsi siis vatkaa ykkösellä aina viejästä katsoen vasemmalle ja parillisella oikealle. Liike on varsin pieni ja ennemminkin siinä on tuo akselilta poissaolo eli ankara vaste. Viejä paikoiillaan, tyttö kiertää. Pois twistauksesta  pääsee pysäyttämällä, vetämällä tai rakentamalla vasteen niin että on varaa löysätä kuminauhaa jolloin pystyy rakentamaan uuden kiristyksen normaalin paikanvaihtotyyppisen kuvion tapaan.

Around-variaatiossa kutosella tyttöä ei päästetäkään kääntymään ja etenemään vaan tehdään siihen stop ja pidetään tyttö mieluummin alikäännettynä eli vasen hartia takana. Tästä viedään uusi suunta eli uusi whippi samalla selkäkättä alaspainaen niin että tyttö saa niin paljon liikeenergiaa että tulee trippelille spinit. Viejä tanssi kämmentä ja kyynärvartta tytön selkää vasten ja fiilis oli viereltä pois tyyppinen. Tässä on normiwhipin ajoitus eli tulee trippelillä valmiiksi, on tosi nopea tuo pyörähdys.  Isabella käski ajatella pyörähdyksen aikana aksentointia alaspäin. Mahdollisuus on tehdä tähän myös normitommin ajoitus tässä vaiheessa eli kaksi slowta jolloin pyörintä hitaampaa ja loppuun trippeli eli normiwhippiin jos vertas tulee neljä slowta peräkkäin iskuille 5-8. Tässä tytölle ei tule niin paljon pyörimisenergiaa ja luonteva pyörähtää askel-askeleella. Tekniikkana trippelipyörintä oli myös half-half, ei spini.

Jatkopäivinä edelleen jatkettiin kilparyhmässä texastommikädellä. Nyt siitä tuleva spini sovellettiin paikanvaihtoon. Tärkeää oli että tyttö pääsi menemään suoraan, lähtöasennossa asemointi jalkaterät limittäin. Tällöin käsi menee selää taakse kolmosella ja pyörähdys a-nelosella. On tärkeää että lähtövauhti tytölle sopiva että pyörähdys on sopivan tuntoinen kaikkeen. Matkalla ei lisävauhteja tai jarruja mutta tytöllä pieni jarru kuitenkin hieman päällä koko ajan. Ajoitus niin että kaksi iskua aikaa mennä kädenvaihtokohtaan, kahdella seuraavalla spini. Tässä kuviossa tarvitaan ajoitusta joka on hieman varhaisempi eli ykkösellä pitää vetää niin että askel tulee todella ykkösellä. Viedessään ykkösellä voimakkaasti eteen mies ei voi baunssata kovin paljoa vaan vienti flätti, tämä etenkin silloin jos halutaan saada spini valmiiksi nelosella että päästään twistaa, silloin tytönkin pitää pitää vahvasti raaminsa. Eli jos tehdään niin että neloselle tultaessa mies vaihtaa kätensä uudestaan vasempaan ja tyttö on kohti omaa oikeaa hartiaansa, ylirotatoinut, ja on counterbalanssia niin viis-kutosella mahdollista että tyttö tekee in-and-out eli kääntää puolensa trppelillä, kutonen twistaa. Käsi pysyy tässä paikollaan, on counterbalanssia koko ajan,  kämmen kyllä rotatoi, kääntyy pronaatioon. Tässä trippelin voi korvata myös jalan päällä kääntymisellä hyvässä counterbalanssissa jopa, ainakin mies, ylirotaatioon.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Herrängin ja muun maailman haasteellinen transmissio-kohta

Sataa sataa ropisee

Fast foot Jack and Jill competitions