Henricin ja Joannan im-advanced-kilpa tunteja seuraamassa

Joannan ja Henricin tunnilla puhuttiin baunssista. He sanoivat että on monta erilaista tapaa tanssia buugia ja tärkeintä on etsiä parille yhteinen baunssi. Baunssissa he halusivat enemmän painetta alaspäin, push. Kun pareja katsoo ei voi olla ajattelematta miten tärkeää on perustekniikka, sen mukana tanssi seisoo tai kaatuu. Samat fiilikset tuli eilen tanssilattialla. Ihan ihan perustanssi on tosikivaa silloin kun se on kunnossa. 

Käsi selän takana kuvioista tuli asiaa. Kun paikanvaihdossa tekee, en ole edes kokeillut (paitsi whipissä texas tommi, whippi joka siis, täällä tuli mieleen, on vierellle-viereltä pois kuvio ilman väliin tanssittua trippeliä ja siksi menee viejän toiselta puolelta) näytti että käsi pitää olla valmiina ja rentona siellä ennen vitosta, joka mahdollistaa vitosella pienen lisävauhdin slotin päähän parille ( ja itselle). Tästä oli variaationa että seurataan naista, joka tapahtui naista katsomalla, kulkee naisen rinnalla, ja annetaan olkavarresta suunnan muutos ja tämän jälkeen vielä stoppari uuteen suuntaan joka tuottaa naiselle spinin. Lopussa seurataan naista ja jäädään eteen. Mitkä askeleet siihen loppujen lopuksi tulee riippuu nopeudesta jonka nainen saa. Emme voi viedä askelia (trippeli vs. askel askel) vaan antaa vain seuraajan kropalle jonkun energian. Tässä se että säilyttää ja välittää oman baunssin tärkeä. Variaatiomahdollisuus tuohon jossa seurattiin naista ja olkavarresta pysäytettiin on viejälle suunnan muutoksen jälkeen astua kakkonen eteen, joka tuottaa itselle spinin. Tosi helpon ja kivan näköistä kun Henric ja Joanna tekee. Oleellista on pyörähtää kakkosella niin että trippeleillä ei enää käännytä. Kakkosella annetaan stretchistä vauhtia itselle ja parille ja molemat pyörähtävät vasemmalle. 

Tyttö pojan eteen. Aiemmin olen osannut tämän (osannut 2 viikkoa :), mutta onnistui eilen bileissä hundra prosent!, hyvää päivää otteesta tytön kakkosen vasemmalle suuntautuvalla spinillä. Nyt tuli uusi tapa. Ollaan tytön edessä, Viejä astuu ykkösen eteen niin kuin tekisi kakkosspinin mutta ei teekään vaan astuu kakkosella rockaskeleen ja vasen kylki palaa taakse. Trippeli mennään taaksepäin nyt vasen kylki takana. Kun mies pysähtyy tulee paine vasemmalla olevaan alakäteen niin kuin fuskun vierelle kuviossa ja tämä kääntää tytön pojan vasempaan kainaloon pojan viereen. Sit olikin huikea golgadatyyppinen jatko eli kuvio jossa painopisteet pyrkii pyöriessä parin keskipisteestä pois päin, samalla tavalla kuin lapset leikkii jos ne pitää toisian käsistä kiinni ja pyörii yhteisen keskipisteen ympäri. Westissä näitten kuvioitten mestari on.... Tämä lähti niin että taka-askel otetaan spottiin paikoillaan, kakkosells mies lähtee kääntymään tytön eteen. Seuraavalla trippelillä tyttö tanssii napaansa selkärankaan päin ja mies myös kiertää. Nelosella normi paikanvaihto vielä tyttö toiselle puolelle ohjaamalla. Tästä taas tuli tosi näyttävä ja kuitenkin helpon näköinen variaatio, jossa poika kakosells eteen astuessaan ei lähdekään enää kiertämään vaan on vastaanottamassa tuc turn seinällä tyttöä ja loppuun tulee tytölle spin. Marcus painotti tuossa tuc turnissa sitä että siinä pitää olla kunnolla energiaa ettei se ole vain opeteltu kuvio, niin kuin sossutansseissa veisi.

Kilparyhmässä esitettiin tyttö pojan vierellä kuviosta variaatio jossa poika astuukin vasemmalla pienen rockaskeleen ja kiertää oikealla tytön eteen. Tämän jälkeen tulee kahdet trippelit, joista jälimmäisellä tuo vitos paikanvaihto. Monilla näytti olevan ongelmana että viejät astuivat kakkosen eteen eivätkä kiertäneet tytön eteen sillä. No tämä aiheutti tietenkin sen että tyttö singahti myös eteenpäin, jonka jälkeen tytön kiertäminen olikin sitten huomattavasti hankalampaa :D Tästä myös variaationa se että kun poika pääsi tytön eteen niin trippelillä tehtiin seinä tuck-turniin eli aivan sama kuin advanced ryhmässä, jossa poika vain meni tytön eteen. Ei hitto, myös tuo ekahan on ihan sama kuon advanced ryhmässä näytetty :D Kilparyhmässä oli push back- variaatio jossa tiukalla raamilla tehtiin pepusta liukuhyppypomppu :D taaksepäin, joka pysähtyi kuitenkin raamiin eli parit peilasi toisiaan. Tämä toistui toisella jalalla. Tämä lähti eka trippelin jälkeen eli miesten vasemmalla. Kuvio soveltuu myös nopeeseen, 50 menivät nopeimmillaan tunnilla. Tärkeätä oli että paketti oli tiukka pompulla, mutta relaxoitu kakkosella ja taas tiukkeni ennen uutta pomppua. Kilparyhmässä oli vielä yks whippityyppinen huikeen näkönen poismeno tuosta tyttö vierellä kuviosta. Siinä tuli myös tuo taka-askel vasemmalla ja siihen oikee step jonka Henric otti vasemman jalkansa taakse ristiin. Sitten trippelillä poika kiersi tytön selän takaa eteen whippipaikalle ja teki kutosajotuksen valssikäännöksen lopun eli 5-a-6.

Toisen tunninteema taisi olla musiikin rakenteen hahmottaminen. Ykkösellä ja vitosella ringissä seuraavana olevana hyppäsi eteen, viimesen kasin 1, 3, 5 ja 7 koko muodostunut neljän hengen setti hyppi eteen, taakse, oikeallle ja vasemmalle. Tuo on niin siisti harjoite, jonka näin nyt toisen kertaa, joka saa porukat tosiaan hengityämään musiikin mukana. Harjoitteen voi tehdä myös kahdella ringillä. Jäin itse nyt miettimään tuota kun aksentti on musasss parillisilla ja hyppy on ykkösellä. Tästä varmaan tulee tuo hyppy, clap, hyppy, clap, hyppy, clap, hyppy, clap. Ryhmäharkan jälkeen Joanna pani tanssimaan parin kanssa ja tekemään vikakasille nuo samat hypyt.

Tästä siirrytiin minua kovasti kiinnostavaan suusikjuu, pahoittelen kirjoitusasua, -teemaan. Homma tehdään fraasin loppuun. Miehen askeleet ihan samat, mutta tärkeintä että mies pysyy keskustassa ja nainen kiertää. Muuten connectionin luonti hankalaa. Tätä tanssittiin muun muassa Shimmy shimmyyn jossa oli 6 kasia. Henric ja Joanna purkivat omaa musiikintulkintaa siten että musa tuonut heidät tanssimaan buugia. Kuitenkin edelleen Marcus sanoi että hänen vaikea löytää breikkejä tai ainakin niin että Joanna tunnistaa ne paremmin. Ei siis syytä murheeseeseen jos se on vaikeaa, sattuu sitä paremmissakin piireissä. Jos paikan vaihdosta suusikjuuhun lähti niin sen sijaan että olisi tanssinut viimeisen triplan suoraan, pitikin tanssia se korostetusti keskiviivan yli niin että ykkösellä pystyi kunnolla avaamaan.  Molemmat avaa. Jalkaterä ja torso samalta puolen kroppaa samaan suuntaan. Parin suunta pyörii kuin kellon viisarin päätepisteet.

Sitten mentiin sellaiseen kuvioon jossa lähdettiin suljetusta otteesta. Kakkoselle mies lähti vasemman kätensä alta ja meni pois linjalta ja koukkumaisena jatkoi vientiään päänsä päälle. Tästä tuli eka trippelissä rytmivatiaatio jotain pa-pap-PA jossa siis lopussa jäädään vahvasti vasemmalle  ja kun mies vie vasemmalla ylhäällä olevan kätensä vahvasti alas tulee tytölle spini oikelle vikatrippelillä. Jotta tuo rytmivariaatioonnistuisi  kehoitettiin laulamaan rytmiä yhdessä, jossa menisi helpommin askeliin. Tämä oli sen verran haastava että nyt kyllä olisi ollut liian vaikea :D Tärkeä oli pystyä pitämään tuo connection sen pään yliviennin aikana koko ajan ja ennen sitä spiniä. Connectionin pohja oli se koukkuajatus ja viejän käsi ilmeisesti piti olla scoop, kuppina, connectionalueena. saattoi kyllä olla myös peukalo.  Nyt kun saan tuota rytmivariaatiota makustella niin sanoisin että siinä on trippeli käännetty toisin päin ekaiskun osalta eli normaalisti kun jakokohta on ekaiskun loppupuolella tap-pa (tap-pa-RA) niin nyt onkin eka iskun alulla pa-pap-PA tai pa-tat-RA.

Lopetus oli oikein hyvä. Tanssin passion on yhteinen baunssi, kuviot sen mausteet. Thanks J&H!





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Herrängin ja muun maailman haasteellinen transmissio-kohta

Fast foot Jack and Jill competitions

Sataa sataa ropisee